Vortrag der Arbeitsgruppe “Erfurter RaumZeit-Forschung“

June 6, 2019

10:00 – 11:00 


Dr. Dr. Jutta Vinzent (University of Birmingham, Senior Lecturer)

Reception and Conceptions of the Present Time through the Looking Glass.


Reception is the way how people react to something that happened before. It usually applies a concept of time understood as chronologically linear and one-directional, characteristics that have been called in question by contemporary philosophers who argue for temporality as multi-directional (e.g. Deleuze). In this light can we actually still speak of ‘reception’? Moreover, even if one accepts a past, present and future as a following-up of each other, how far do we span the distances between the points of departure and arrival? How are the vectors characterised and how do they reflect upon the actors? What network does it create? This paper will explore such a network, namely that of concepts of the presence, arguing that modern understandings of temporality have affinities with those of the Middle Ages in the western world, when time was not (only) understood as a series of moments (e.g. Bergson) but as bodily presence/present, a topic which has arisen from a recent co-edited book whose launch was accompanied by an exhibition and conference convened together with the Erfurter Raum-Zeit Gruppe (Jutta Vinzent and Christopher M. Wojtulewicz, eds., Performing Bodies. Time and Space in Meister Eckhart and Taery Kim, Leuven: Peeters, 2016).


11:00 – 12:00 


Prof. Dr. Markus Vinzent (King’s College London, Professor of the History of Theology)

Vorstellung des Buches “Writing the History of Early Christianity”


Es gibt eine unmittelbare Verbindung zwischen Zeit, Grammatik, Denkstrukturen und Historiographie, da Zeit gleichsam "hard-wired" als chronologisch-lineare Bewegung grundgelegt scheint. Und doch zeigt gerade die Nar-ration, etwa auch dieser Zeilen hier, dass eine solche Zeitstruktur unterlaufen wird. Während diese Zeilen die Chro-nologie in Anachronologie verwandeln, nämlich Zukunft in Gegenwart und Gegenwart in Vergangenheit verkehren, die Leserschaft sie in ihrer Gegenwart als Vergangenes wahrnimmt, und gerade zeitgenössische narrative Medien (Hypertexts, Spiele, Filme usw.) mit der Dekonstruktion von Chronologie experimentieren, hat die Historiographie sich noch wenig mit dem Phänomen von Chronologie und Anachronologie beschäftigt. Der Vortrag greift Elemente des gerade bei Cambridge University Press publizierten Buches "Writing the History of Early Christianity" auf, in welchem eine retrospektive Methodologie entwickelt und an vier Beispielen des frühen Christentums historiogra-phisch ausprobiert wird.